הנחיות ליצירת בוחן
(שאלות סגורות ופתוחות)
רכיב "בוחן" (Quiz) הוא פעילות המאפשרת מענה על הבוחן ב-Moodle. הבוחן יכול לכלול שאלות מסוגים שונים כגון שאלות אמריקאיות, התאמה, נכון/לא נכון, שאלות פתוחות ועוד.
שאלות סגורות (כגון שאלות אמריקאיות, התאמה וכד') נבדקות באופן אוטומטי.
• הציונים ברכיב הבוחן נרשמים בגיליון הציונים באתר הקורס.
• ניתן להגדיר מספר הגדרות עבור הבוחן, כגון: מועדי הגשה, ערבוב שאלות בבוחן, ערבוב תשובות בבוחן, מועדי הצגת הציון ועוד.
• בחנים יכולים לשמש לצורך בחינות, תרגול עצמי, הערכה עצמית וכד'.
שאלה מסוג "שאלה פתוחה" היא היחידה שדורשת בדיקה ידנית.
אין לשכפל רכיב בוחן
כיצד ליצור שאלה חדשה במאגר השאלות?
1. באתר הקורס יש להיכנס ל"אפשרויות נוספות", בתפריט הקורס.
בחלון שנפתח בחרו "מאגר שאלות הקורס".

2. בחלון שנפתח, יש לבחור "יצירת שאלה חדשה..."
ולהחליט לאיזו קטגוריה תתווסף השאלה החדשה.

3. לחצו על סוג השאלה שאותה תהיו מעוניינים להוסיף (מידע מפורט על סוגי השאלות מוצג בצד שמאל בעת סימון שאלה) ולחצו על "הוספה"

חדש! ניתן להעלות שאלות למאגר השאלות באמצעות קובץ Word. ניתן להעלות בדרך זו שאלות מסוג רב ברירה (אמריקאית) ושאלות פתוחות. קישור למדריך.
איך ליצור מחוון לבדיקת שאלות פתוחות ע"י מספר בודקים?
שאלה פתוחה נבדקת ידנית. אם הבדיקה מתחלקת בין מספר בודקים מומלץ לבנות מחוון לצורך ייעול הבדיקה והתאמה בין הבודקים השונים.
1. בחרו "שאלה פתוחה" כסוג השאלה ולחצו על "הוספה".


2. הגדירו את שם השאלה, תוכן השאלה ואפשרויות התגובה.
במידה שיש "תבנית מענה" מתחייבת לתשובה, הגדירו אותה בשדה "תבנית תגובה".

3. במידה שיש מספר בודקים לבוחן, ניתן להזין את המחוון לבדיקה ואת ההנחיות לבודקי השאלה הפתוחה בשדה "הנחיות ומידע למתן ציון".
לסיום המשיכו בעריכה ליצירת שאלות נוספות או שמרו שינויים.
* הנחיות אלה יוצגו עבור בעלי הרשאת סגל הוראה בקורס בלבד.

איך ליצור קטגוריה במאגר השאלות?
ניתן לחלק את השאלות לפי קטגוריות שונות (לדוגמה לפי נושאים/דרגות קושי/מועד וכד'). להלן הנחיות ליצירת קטגורית שאלות חדשה.
1. היכנסו לרכיב הבוחן.
בתפריט הקורס לחצו על "מאגר שאלות הקורס"

2. בחלונית הגלילה העליונה עברו ללשונית "קטגוריות"

3. בחלון שנפתח לחצו על הכפתור הכחול "הוספת קטגוריה"

4. בחלון שנפתח, תחת הכותרת "הוספת קטגוריה", בחרו את קטגוריית האב.
בשדה "שם" רשמו כותרת לקטגוריה החדשה.
לשמירה לחצו על הכפתור הכחול שבתחתית המסך "הוספת קטגוריה".
4. כדי להוסיף שאלות ישירות לקטגוריה שנוצרה, יש לחזור ללשונית "שאלות" ולבחור ב"בחירת קטגוריה" את הקטגוריה שאותה הוספתם.

5. כדי להוסיף שאלות ישירות לקטגוריה שנוצרה, יש לחזור ללשונית "שאלות" ולבחור ב"בחירת קטגוריה" את הקטגוריה שאותה הוספתם.

6. להעברת שאלות קיימות מקטגוריה לקטגוריה, היכנסו ל"מאגר שאלות הקורס" בתפריט הקורס, ולחצו על משבצת הסימון על יד השאלה הרצויה (ניתן לבחור כמה שאלות בבת אחת). בחרו בתיבת הגלילה את הקטגוריה הרלוונטית ולחצו על "העברה ל...".

1
2
3
7. בחלון שייפתח בחרו את הקטגוריה הרצויה בחלונית הגלילה, ולסיום לחצו על הכפתור הכחול "העברה ל".

אין מגבלה לכמות השימוש בשאלות שבמאגר.
עדכון של שאלה במאגר השאלות, ישנה את השאלות בכל הבחנים בהם.
על כן, רצוי ליצור קטגוריה לכל בוחן בנפרד.
כיצד ליצור רכיב בוחן באתר הקורס?
מומלץ ליצור כל רכיב בוחן בנפרד ולא לשכפל
אם משנים שאלה ממאגר השאלות ברכיב משוכפל, אותה שאלה תשתנה גם ברכיב הבוחן המקורי. זאת גם אם הבוחן המקורי כבר הסתיים וניתנו ציונים לסטודנטים.
מה במדריך:
1. העבירו את כפתור "מצב עריכה" שבראש אתר הקורס, משמאל, למצב מופעל.


2. בחרו את הנושא שתחתיו תרצו להוסיף את רכיב הבוחן ולחצו על "+הוספת משאב או פעילות"

3.בחלון שנפתח, בחרו את האפשרות "בוחן"

4. בהגדרות הבוחן יש לכתוב את כותרת הבוחן בשדה "שם" (לדוגמה: " מבחן מועד ב")

5. ניתן לכתוב מספר מילות פתיחה ב"הנחייה לבוחן"
ניתן לסמן V בתיבת הסימון "הצגת ההנחיה בעמוד הראשי של הקורס" אשר מציגה את ההנחיות באתר הקורס, עוד לפני הכניסה לבוחן.



לאפשרויות נוספות להוספת מדיה וטקסט באמצעות תיבת "הנחיה לבוחן", לחצו כאן.
סעיף "תזמון" - הגדרת מועדי הבוחן
1. קבעו את המועד בו הסטודנטים יוכלו להתחיל לענות על הבוחן בסעיף "תחילת הבוחן" על ידי סימון V באינדיקציה "פעיל" ובחירת תאריך ושעת תחילת הבוחן.

2. בסעיף "סיום הבוחן" יש לסמן V באינדיקציה "פעיל" כדי לבחור את תאריך ושעת סיום הבוחן.

יום
חודש
שנה
שעות
דקות


3. בסעיף "הגבלת זמן" ניתן לקבוע את משך הבחינה מרגע שהסטודנטים החלו. ניתן לסמן V באינדיקציה "פעיל" ולכתוב את מספר השבועות/ימים/שעות/דקות/שניות המוקצה לבחינה.

דוגמה:
אם הוגדרה שעת התחלה ב"תחילת הבוחן" 14:00, "סיום הבוחן" ב -15:00 ו"הגבלת זמן" של 15 דקות: הסטודנט יוכל להתחיל את הבוחן בטווח הזמן שהוגדר (14:00-15:00), אך מרגע שהחל לענות על הבוחן, תהיה לו רבע שעה להשלימו עד שייסגר.
לפי דוגמה זו, אם הסטודנט החל את הבוחן בשעה 14:55, יהיו לו 5 דק' להשלים את הבוחן. (הגדרת שעת סיום הבוחן גוברת על הגבלת הזמן).
סעיף "ציונים"
ניתן להגדיר את מספר הניסיונות המותרים למענה על הבוחן: למשל, ניתן להגביל לנסיון מענה אחד עבור הסטודנטים ברכיב בוחן.

סעיף "סידור השאלות בבוחן"
1. ניתן להגדיר ב"עמוד חדש" אם השאלות יופיעו כולן בעמוד אחד או להגדיר כמה שאלות יופיעו בכל עמוד.
2. על מנת להגדיר האם הסטודנטים יוכלו לעבור באופן חופשי בין השאלות במהלך המבחן (גם אם ענו על שאלה והמשיכו הלאה, יוכלו לחזור אחורה בכל עת עד לסגירת המבחן) יש ללחוץ על "הגדרות נוספות" ולבחור שיטת ניווט "חופשי".
3. אם ברצונכם שהסטודנטים לא יוכלו לעבור באופן חופשי בין השאלות, יש לבחור שיטת ניווט "קבוע, לפי סדר העמודים והשאלות"

כשהמבחן כולל הרבה שאלות, מומלץ לחלק את השאלות למספר עמודים.
אם מדובר במספר מצומצם של שאלות (15-10 שאלות) מומלץ להציג כל שאלה בעמוד נפרד.
סעיף "התנהגות השאלה"
1. על מנת לערבב את סדר מסיחי השאלות באופן אקראי, ניתן להגדיר את סעיף "ערבוב תשובות בשאלה" כ-"כן". במצב זה, אם תגדירו בשאלה מסוימת כי מסיחיה לא יעורבבו, רק באותה השאלה המסיחים ישארו כסדרם.
2. אם תגדירו בסעיף הנ"ל "לא", המסיחים לא יעורבבו אף פעם, גם אם שאלה מסוימת הוגדרה אחרת.

סעיף "אפשרויות לתצוגת משוב"
1. ניתן להגדיר מה הסטודנטים יראו ומתי. במבחן רצוי לא לאפשר משוב אוטומטי כלל.
שימו לב, בפינה הימנית העליונה, אפשרות "תצוגת מענה התלמיד" בסעיף מהלך ניסיון המענה – מסומן באופן קבוע.

מיד לאחר הגשת ניסיון המענה
המשוב יופיע לסטודנטים מיד לאחר ההגשה (לאחר לחיצה על סיום ניסיון מענה ועד שיוצאים מהבוחן).
במהלך ניסיון המענה
הסטודנטים יוכלו לראות את מה שסומן, כבר במהלך המענה על המבחן ("בזמן אמת"). פעיל רק כשבשדה "מנגנון המשוב בשאלות" מוגדר "אינטראקטיבי".

לאחר סגירת הבוחן
רק לאחר מועד סגירת הבוחן, יוכלו הסטודנטים לראות את המשוב, ללא הגבלה.
לדוגמה:
אם המבחן נסגר בשעה 15:00, הסטודנטים יוכלו לראות את המשוב החל משעה 15:00 וללא הגבלת זמן כל עוד לא שונו ההגדרות.
מאוחר יותר, כאשר הבוחן עדיין פתוח
המשוב יופיע לסטודנטים מרגע ההגשה ועד לסגירת המבחן באופן רשמי.
לדוגמה:
אם סטודנט הגיש ב-14:55 והמבחן נסגר ב-15:00, הסטודנט יכול לצאת ולהיכנס לצפיה במשוב עד השעה 15:00.
יוצגו נוסחי השאלות, המסיחים והבחירה שביצע הסטודנט (יוצג לסטודנט טופס הבחינה).


האם התשובה שאותה סימן הסטודנט נכונה, נכונה חלקית או שגויה.


הציון המספרי עבור כל שאלה וסה"כ ציון הבחינה.


אם הוגדר משוב למסיחי התשובות, הסטודנט יראה את המשוב עבור המסיח שבחר (מוגדר בשלב הגדרת השאלה).


אם הוגדר משוב כללי לשאלה, יוצג אותו נוסח לכולם (מוגדר במעמד הגדרת השאלה).


חיווי לסטודנט מה היא התשובה הנכונה (גם אם בחר תשובה אחרת).


ניתן בתום ניסיון המענה ובהתאם לציון הכללי של הסטודנט. מוגדר במעמד הגדרות הבוחן כולו.


2. לשמירה לחצו על "שמירת שינויים והצגתם"
